
Nebudu se tajit tím, že unschooling – přístup ve vzdělávání, založený na zásadě, že sám vzdělávaný si určuje, co, kdy a jak se naučí – je mi velmi blízký. V dnešní době stoupá tendence rodičů dávat dětem volnost ve vzdělávání, přesněji v poznávání světa a učení se z něj skrze podněty, které jsou dítěti dopřány. Je už na dítěti samotném, zda si je vybere jako zdroje, které nyní potřebuje, chce nebo touží poznat.
Unschooling je primárně vzdělávací metodou, kterou vnímáme ve vztahu ke škole. Tento přístup však lze za určitých okolností aplikovat i v mnoha jiných oblastech. Jednou z nich je i vývoj řeči. Dítě samo přirozeně ovládá mateřský jazyk, který ho obklopuje. Stejně jako jiné dovednosti si rozvíjí i řeč. Samo si určuje, které podněty bude přijímat a vnímat jako důležité. Dítě není v této roli vůbec pasivní, ba naopak. Jeho organismus velmi dobře ví, kdy je připraven na to, aby ovládl první slova, rozlišil zvuky okolo sebe, naučil se vyslovovat dané hlásky. V určitém období je dítě citlivější na podněty vycházející z prostředí, které podporují jeho vývoj řeči. Existují samozřejmě vývojová stadia řeči, která splňuje 50 % dětí v populaci. Těch dalších 50 % jde jiným tempem, to ale neznamená, že je to špatně. Individuální přístup k dítěti je nesmírně důležitý. Není náhoda, že jedno mluví ve dvou letech ve větách a druhé to zvládne až ve čtyřech letech. Dítě samo je navigátorem na cestě ovládnout řeč. V podstatě se dá říci, že mnoho dětí nevyžaduje pro vývoj řeči významnější podporu, pokud je v jejich okolí dostatek podnětů nebo pokud se nevyskytne nějaká překážka, která tento spontánní vývoj naruší. Děti samy se naučí mluvit, osvojí si gramatická pravidla, ovládnou správnou výslovnost, pokud jsou obklopeny vzorem, který mohou napodobovat.

Existuje několik desítek poruch, jejichž vedlejším příznakem je opožděný vývoj řeči. Existuje ale také pouze obyčejné zpoždění v řeči, které dítě dožene bez podpory odborníka, bez vlivu rodičů, pouze tím, že dozraje.
Někdy je velmi obtížné posoudit (a to i pro odborníka), zda jde vývoj řeči správnou cestou. O opožděné řeči dítěte mluvíme obvykle ve věku okolo dvou a půl let a někdy i dříve.
Mnohdy pátráme a zjišťujeme za pomoci dalších odborníků, co je příčinou tohoto odchýlení se od standardu. V těchto případech lze jednoznačně říci, že pokud vidíme, že se vývoj stáčí jiným směrem, než bychom si přáli, je unschooling zcela nemožný. Naopak zde přichází jednoznačně na řadu role odborníků, přesná diagnostika a cílená terapie, která povede k našemu cíli – tedy správnému vývoji řeči.
Většina dětí se vyvíjí v oblasti slovní zásoby, gramatiky i komunikace dobře. Některým z nich chybí pouze správná výslovnost. Zde musíme vzít v úvahu věk dítěte a zhodnotit, zda je již na danou hlásku vyzrálé nebo ne. I zde se nabízí otázka – brání něco správnému vývoji? Pokud ano, je tato překážka dítětem zvládnutelná, nebo je potřeba odborná pomoc? V těchto případech si troufnu říci, že není v silách rodičů posoudit, zda vývoj nenarušuje něco, co dítě samo nepřekoná, a jednorázová návštěva terapeuta je dobrou volbou. Nikde není psáno, že když na logopedii přijdete, už tam musíte zůstat.
Dobrý terapeut (klinický logoped) s dostatkem zkušeností dokáže odhadnout, zda je terapie nutná. Pokud ne, umí vám dát pár drobných rad, které mohou vývoj řeči rychle vylepšit. Někdy nemusí přijít ani to a jen se dozvíte, že vše je v pořádku a vaše dítě jen potřebuje čas. Možná vám také doporučí rozvinout oblast, na kterou byste nepomysleli, např. paměť nebo sluchové rozlišování.
Ve své praxi jsem mnohokrát rodičům řekla: „Je dobře, že jste přišli, ale vaše dítě terapii nepotřebuje. Má veškeré předpoklady k tomu, že vývojem projde samo.“ Stejně tak jsem mnohokrát prožila situaci, kdy jsem jim řekla: „Dobře, že jste přišli právě teď, protože se vaše dítě jazykově dostává na scestí.“
Stačilo upravit několik drobností a vývoj se vrátil správným směrem. Takové dítě momentálně neumělo zvednout jazyk za horní řezáky, ale věděla jsem, že kdyby přišlo za rok, už se budeme dřít s nápravou chybné výslovnosti několika hlásek. Našlo by si jiné mechanismy tvorby hlásek. Často slyší, že hláska v řeči existuje a chce ji napodobit, ale vysloví ji jen tak, jak to zvládne. Z toho pak plyne např. ráčkování, šišlání a jiné náhradní způsoby tvorby hlásek.
Stalo se mi ale mnohokrát také to, že jsem rodičům musela upřímně říct, že už tu měli být dávno. Když přijdete na logopedii pozdě, není to fatální chyba, ale je potřeba počítat s tím, že se pak více nadřete, terapie nepůjde tak snadno kupředu a je možné, že tím vy nebo vaše dítě ztratí motivaci dosáhnout vytyčeného cíle.