
 
 
 Rodiče dnes mají pestrou nabídku různých aktivit pro děti. Mnohdy se stane, že dítě jezdí z kroužku do kroužku už od předškolního věku. Ale kolik z těchto kroužků skutečně podporuje vývoj řeči? Jak moc má dítě možnost opakovaně a v kontaktu jeden na jednoho zažít intenzivní prožitek, který je pojmenován a opakovaně upevňován? Platíme za zábavu a přitom tu nejobyčejnější a nejjednodušší máme doma, stačí se rozhlédnout.
Já jsem včera pozorovala Beatu, jak s nadšením celou pračku přendala do sušičky, jak se radovala, že na tričku zmizel flek, a jak byla natěšená, že se to růžové tričko usušilo a konečně si ho může obléct. O pár dní později se klukům naplnil jejich koš prádla a ozvalo se: „Mami, nemám slipy,“ a užila jsem si to i s nimi.
Všichni byli přítomni procesu, který má poměrně složitý postup. Fáze na sebe totiž navazují a nelze je přeskočit, zaměnit, protože by to pak nevyšlo. Ať už vám dítě s činností přímo pomáhá, anebo mu ji pouze slovně popisujete, zatímco vás sleduje – povídejte si s ním o přítomném okamžiku, o materiálech a jejich vlastnostech, o tom, jak věci fungují. Nemusí to být pouze praní, ale také například vaření, výměna žárovky, doplnění mouky do skleněné dózy.
Nejenže si dítě rozvíjí slovní zásobu, případně koordinuje své pohyby, ale sledování správných postupů se mu pak bude hodit při nácviku psaní nebo čtení. Písmenka ve slově mají také přesné pořadí, které nelze zaměnit. Chvíli trvá, než je přečteme, musíme si je zapamatovat a pak je spojit dohromady, aby nám dávaly jako celek smysl. Když je spojíme ve špatném pořadí, nedojdeme ke smysluplnému slovu. A proto jsou běžné denní činnosti a pracovní postupy zdrojem nejen nekonečného učení, ale také zábavy. Pro vás i vaše dítě.
Rodiče dnes mají pestrou nabídku různých aktivit pro děti. Mnohdy se stane, že dítě jezdí z kroužku do kroužku už od předškolního věku. Ale kolik z těchto kroužků skutečně podporuje vývoj řeči? Jak moc má dítě možnost opakovaně a v kontaktu jeden na jednoho zažít intenzivní prožitek, který je pojmenován a opakovaně upevňován? Platíme za zábavu a přitom tu nejobyčejnější a nejjednodušší máme doma, stačí se rozhlédnout.
Já jsem včera pozorovala Beatu, jak s nadšením celou pračku přendala do sušičky, jak se radovala, že na tričku zmizel flek, a jak byla natěšená, že se to růžové tričko usušilo a konečně si ho může obléct. O pár dní později se klukům naplnil jejich koš prádla a ozvalo se: „Mami, nemám slipy,“ a užila jsem si to i s nimi.
Všichni byli přítomni procesu, který má poměrně složitý postup. Fáze na sebe totiž navazují a nelze je přeskočit, zaměnit, protože by to pak nevyšlo. Ať už vám dítě s činností přímo pomáhá, anebo mu ji pouze slovně popisujete, zatímco vás sleduje – povídejte si s ním o přítomném okamžiku, o materiálech a jejich vlastnostech, o tom, jak věci fungují. Nemusí to být pouze praní, ale také například vaření, výměna žárovky, doplnění mouky do skleněné dózy.
Nejenže si dítě rozvíjí slovní zásobu, případně koordinuje své pohyby, ale sledování správných postupů se mu pak bude hodit při nácviku psaní nebo čtení. Písmenka ve slově mají také přesné pořadí, které nelze zaměnit. Chvíli trvá, než je přečteme, musíme si je zapamatovat a pak je spojit dohromady, aby nám dávaly jako celek smysl. Když je spojíme ve špatném pořadí, nedojdeme ke smysluplnému slovu. A proto jsou běžné denní činnosti a pracovní postupy zdrojem nejen nekonečného učení, ale také zábavy. Pro vás i vaše dítě.
