fbpx

10 strategií, jak nalézt ztracené slovo.

Jistě také znáte situaci, kdy si nemůžete vybavit to správné slovo. Nebývá to úplně příjemné. Jednak při tom ztrácíte nit a jednak váš posluchač může začít být netrpělivý a doplnit vás. V horším případě přestane poslouchat nebo začne mluvit o něčem jiném. Někdy to potká každého z nás, ale lidé po mozkové příhodě trpící ztrátou řeči se s touto situací potýkají i několikrát za den. V prvních dnech po atace je pro ně nalezení správných slov opravdový mentální výkon. Stejná situace není cizí ani lidem s počínající demencí. Představte si situaci, kdy sedíte u stolu. Dostanete polévku a chybí vám lžíce. Ne a ne si vzpomenout na to správné slovo.

Nyní si ukážeme deset jednoduchých strategií, které mohou pomoci k rychlejšímu vybavení potřebného slova. 1. Dejte tomu čas (2–3 sekundy) – pokud chvíli vyčkáte, je možné, že slovo se samo objeví, posluchače můžete požádat o chvíli strpení. Můžeš mi podat… Počkej vteřinku… Jo, lžíci. 2. Popis – popište tvar, velikost, barvu, vlastnost toho, o čem chcete mluvit. Při popisu vám slovo samo může přijít snadněji na mysl. Můžeš mi podat… No víš, to, čím se jí. Lžíci! 3. Asociace – zkuste se zamyslet, jestli můžete pojmenovat alespoň něco podobného, čím přiblížíte téma, o kterém chcete mluvit. Můžeš mi podat… Není to naběračka, ale je to tomu podobné. Lžíci. 4. První písmeno – zkuste se zamyslet, jestli si vybavíte první písmeno, můžete ho buď napsat třeba jen prstem ve vzduchu, nebo ho říct. Můžeš mi podat… No, začíná to na L. Lžíci! 5. Gesto – zkuste využít gesto nebo pohybem naznačit, o co se jedná. Gesto může zaktivovat mozkové struktury a slovo si pak můžete lépe vybavit. Můžeš mi podat… Udělejte gesto nabírání polévky. Lžíci! 6. Kresba – pokud se pokusíte alespoň načrtnout obrázek předmětu, který potřebujete, může to opět aktivovat mozkové struktury a slovo si tak snáz vybavíte. Zároveň posluchač ihned pozná, co chcete říct, a může vás doplnit. Můžete u sebe v prvních týdnech nosit tužku a papír nebo malý zápisníček. Můžeš mi podat… nakreslete lžíci. 7. Synonymum – zkuste použít slovo, které označuje také daný předmět nebo situaci, emoci, pohyb apod. Můžeš mi podat… Naběračku? 8. Obrázková kniha – pokud používáte obrázkovou komunikační knihu, můžete slovo rychle vyhledat a ukázat na něj. V prvních týdnech může být obrázková kniha posloužit jako prevence frustrace z nenaplněné potřeby efektivní komunikace. Můžeš mi podat… Ukažte obrázek v komunikační knize. 9. Nadřazené slovo – uvědomte si, do jaké skupiny slovo patří, zda je to zvíře, nábytek, věc, nářadí apod. Tuto kategorii pojmenujte. Posluchač pak lépe pochopí, o čem chcete mluvit. Můžeš mi podat… Je to věc na jedení. Lžíci! 10. Vraťte se k tomu později – náš mozek pracuje i tehdy, když ho nevyužíváme, takže někdy pomůže to prostě na chvíli vzdát a nechat tomu čas. Tuto strategii ale nechte až jako poslední možnost a zkuste předtím alespoň některý z uvedených tipů. Můžeš mi podat… Hmmm. Nemůžu si vzpomenout. Zeptám se tě za chvíli. Při komunikaci s člověkem po mozkové příhodě musí být tedy posluchač trpělivý, nápomocný a zejména chápající. Více o tom, jak komunikovat s člověkem po mozkové příhodě, se také dočtete v rozhovoru s Mgr. Kojeckou Mozková příhoda způsobuje úraz osobnosti. Zdroj: http://tactustherapy.com/word-finding-strategies-aphasia/
Jsem klinická logopedka a zastánkyně celostního přístupu v léčbě poruch komunikace. Maminka tří dětí a nadšená propagátorka online logopedie. Se svoji rodinou zažívám již několik let život v zahraničí. Z mých tří dětí se plynule staly mluvčí dvou jazyků a já s nadšením sleduji jejich vývoj. Jsem zakladatelkou úspěšného e-shopu Logopedie s úsměvem, kde nabízím autorské logopedické obrázkové materiály a pracovní sešity pro snadnější úpravu výslovnosti. Vydávám ve spolupráci s nakladatelství Euromedia pracovní sešity Učíme se hlásku C, L, R a další. Natáčím pro vás výuková vide o logopedii na facebooku Logopedie s úsměvem a podporuji vás rodiče dětí s poruchami komunikace na facebooku Celostní komunikace. Více informací se dozvíte zde. >>
Komentáře