Meditace Porozumění

Pro uvolnění napětí při komunikaci s dítětem a otevření se laskavé komunikaci s dítětem. 

Porozumění a plná přítomnost usnadňuje sdílení a vytváří v dítěti pocit důvěry. 

Přináší pocit nasycení a naplnění vzájemného vztahu s dítětem.

Je ale možné, že ty právě teď zažíváš při komunikaci s dítětem přesný opak. 

 

  • jsi nervózní a plná obav
  • máš pocit, že něco není v pořádku
  • že neustálá snaha porozumět tě vyčerpává
  • možná už ani nemáš chuť se "snažit" a raději se odvracíš a utíkáš do svých myšlenek
  • kdykoli se dítě přiblíží, zažíváš pocit napětí a možná i zoufalství z nedostatku vzájemného porozumění
  • pořád se jen domníváš, hádáš, nebo luštíš to, co dítě říká
  • a jednoduše jsi z toho také už dost vyčerpaná

 

Už nemáš prostor neustále dávat, a potřebovala by si také začít DOSTÁVAT.

Vím, jak se cítíš.

Komunikace s dítětem, které nemluví, mluví málo nebo mluví velmi nesrozumitelně je náročná.

A ty ji zažíváš několikrát denně. 

A možná se ptáš Proč je to pro mě tak vyčerpávající?

Potřeba komunikace je jednou za základních lidských potřeb a zahrnuje také potřebu porozumění. 

A to znamená, že pokud tuto potřebu nemáme dlouhodobě naplňovanou, vytváří to v nás pocit frustrace, nenaplnění, obav, i strachu, ale také vyčerpání. 

A i přesto, že se skutečně snažíš, je zcela přirozené, že se svým dítětem zažíváš opakovaně pocit selhání. 

Mám pro tebe dobrou zprávu.

Tuto situaci lze změnit.

Je možné se cítit příjemně.

A je možné začít komunikaci s dítětem vnímat více srdcem než myslí. 

  • Soustředit se na přítomnost
  • Uvolnit v sobě napětí
  • Otevřít se vzájemnému porozumění, které nevychází ze slov
  • Objevit řeč srdce, která leží za slovy
  • A zažívat plné uspokojení s komunikace s dítětem

Jaké pocity meditace přináší?

Pouštěli a pouštíme si ji s Kubíkem vždy před spaním. Ležíme spolu v posteli a jen vnímáme to, co nám tvůj hlas přináší. Když jsme si meditaci pustili poprvé, řekla jsem Kubimu: jen poslouchej.... Poslouchej, co teta Martinka povídá. A Kubík v momentě utichnul. A zaujalo ho to poslouchat, protože vnímal. Nejenže se velmi rychle uklidnil fyzicky, ale i duševně. Cítila jsem jeho plnou soustředěnost a uvolnění zároveň. Pak usnul. Opakovala jsem to takhle několikrát, abych se ujistila, že to není jen náhoda, protože Kubi je hodně aktivní stvoření a hned tak ho něco nezaujme natož zklidní. A co to udělalo se mnou? Kromě uvolnění a vnitřního zklidnění, se mi stala taková věc, kterou jsem začala vnímat a stala se součástí mě samotné. Vždy, když se zaposlouchám do meditace, působí na mě jako křídla, která mě objímají s velikou láskou a jistotou, že vše je tak, jak má být. Že vše je v pořádku, že jsem dost dobrá a úžasná máma, která dělá pro své dítě to nejvíc, co může. A i když mi někdy můj vnitřní zlý našeptávač podsouvá, že mám dělat víc a líp, vím, že nemusím. Že dělám přesně to správné a ve správné míře, abychom se já i můj syn cítili dobře, bez tlaku a zoufalství. Vše je tak, jak má být. S láskou a vděčností Ema a Kubík
Emilie Pitnerová

Naše očekávání jsou často zdrojem napětí.

A pokud komunikujeme s druhým člověkem, očekáváme, že bude promlouvat stejnou řečí. Bude promlouvat slovy., kterým budeme rozumět. 

A pokud se to tak neděje, jsme z toho zmatené, nervozní a plné obav. 

Může se stát, že se dokonce začneme komunikaci s druhými lidmi zcela vyhýbat.

A nebo reagujeme podrážděně, netrpělivě, s nedostatkem pochopení.

 

Toto vše je přirozené, a máme na to právo. 

Dlouhodobě to však blokuje snahu dítěte komunikovat a v nás samotných to vytváří neustálý pocit napětí a strachu. 

A situace se pak stává začarovaným kruhem. 

Jako terapeutka pracuji s mnoha dětmi, které špatně a nedostatečně komunikují a za tu dobu jsem se naučila naladit se na zcela jiné vlny, než jsou slova. A dokázala jsem v sobě najít klid, který mi umožňuje rozumět dítěti, které nemluví. 

Protože se uvnitř sebe cítím klidná a uvolněná, tuto emoci přenáším i na dítě a dokáži si také snadněji všímat toho, co dítě sděluje jinak než slovy. 

Vím, že mi namítneš: Ale s vlastním dítětem je to jiné.

Ano je.

Ale stejně tak je možné v sobě nalézt klid a uvolnění. Protože trvalé setrvání v pocitu strachu, obav, narůstající nechuti z nedostatku komunikace, nepřináší to, co bys potřebovala.

 

POROZUMĚNÍ

Meditace Pooruzmění uvolňuje napětí v tvém těle i mysli a znovu otevírá prostor pro vzájemnou a laskavou komunikaci, která nemusí probíhat nutně slovy. 

Porozumění vychází z našeho srdce. 

Pokud jsi rozhodnutá, meditace Porozumění je tu pro tebe. 

Délka meditace je 16 minut. Doporučuji ji poslouchat opakovaně s odstupem několika dní.

Meditace je cesta. A při první procházce můžeš ledasco přehlédnout :).

Co ti meditace přinese?

  • poznání a nový vhled
  • uvolnění emocí a tělesného napětí
  • otevření svého srdce 
  • hlubší porozumění dítěti
  • ocenění snahy dítěte komunikovat
  • laskavost k sobě samé
  • hlubší nacítění na dítě
  • naplnění ze vzájemného kontaktu a komunikace

Jaké pocity meditace přináší?

První věc, nad kterou jsem se pozastavila bylo téma. Jako by mě už dlouho zajímalo jen to, že Bětka sama dobře nemluví, ale úplně jsem zapomněla řešit, jestli rozumím správně já jí. Mám za to, že tak nějak většinou vím, co mi chce říct, ale možná stojí za to se zamyslet, jestli je to opravdu tak. Když jsem meditaci poslouchala poprvé, zarazilo mě, jak na mě působila ta situace, že po mě děti něco chtějí. Bylo mi těžko a s každým dalším "Mami!" mi bylo jakoby po mě hodily další a další kámen, tlačilo mě na hrudníku a v žaludku. A to je další věc k zamyšlení - to přece není dobře. Taky mě zaujalo už to, že děti můžou chtít se mnou prostě jen být. Já za tím jejich voláním většinou vidím jen to, že zase něco chtějí a potřebují. Je to hezký námět zamyslet se nad tím vnímáním. Když jsem se dostala poprvé k tomu světlu, kromě něj jsem za sebou viděla i postavu. Ženu, která mě pohladila po zádech a já měla chvíli pocit, že tam a na všechno nejsem sama. Bylo to hezké.
Saša Bravená

Meditace Porozumění ti otevře cestu k tvému srdci i srdci dítěte.  

Děkuji, že ti záleží na laskavosti v komunikaci.